Tauletes
electròniques per aprendre a llegir I escriure
Nens
i nenes Etíops, sense accés a l’educació, han arribat a llegir i escriure
utilitzant tauletes electròniques. L’organització “One Laptot per Child” és la
responsable d’aquesta prova.
L’article ens explica l’experiència que ha tingut
l’associació de “One Laptot per Child” a Etiòpia. En aquest país no existeixen
escoles ni professorat i una majoria de nens i nenes són analfabets. Per
combatre contra aquest efecte van enviar tablets a aquests infants. Seguidament
ells van anar-los descobrint i dia rere dia anaven aprenent per ells sols tot
allò que podien fer a través d’aquesta. Molts han aprés a llegir i escriure
mitjançant les tablets enviades.
És un fet curiós i difícil de creure, però també esmenten
a l’article que a les escoles del món occidental utilitzen eines tecnològiques
sense treure’n profit. El cas és que és convenient que hi hagi un mestre que
els vagi guiant i explicant tot allò que hi ha i tot allò que poden fer. En el
cas d’ Etiòpia, com hem dit, no hi havia escoles però si que van fer arribar
supervisors dels tècnics de la organització per tal de donar-los un cop de mà.
Tot i així, se’n han ensortit d’allò més bé i els resultats obtinguts han estat
molt favorables.
Article
del 21 de novembre del 2012
Autor: Xavi Aranda - Associació per a Joves TEB
Entitat
redactora: Associació per a Joves TEB - Informàtic
Actividades TIC de
animación de la lectura
L’article parla,
en primer lloc, sobre la gran preocupació que tenen els educadors a l’hora de treballar la lectura a l’aula.
Educ@ontic ha creat
activitats d’animació a la lectura per poder motivar els alumnes a agafar la
rutina de llegir sense fer-se tan feixuc.
A continuació, presenta un seguit d’activitats específiques per
desenvolupar sessions de lectura, com ara: registre de llibres, realitzar una
ressenya, lectura online, lectura de diaris o revistes, videocontes, comprensió
lectora, podcasts, entre d’altres. Aquests recursos ajuden a regular la
motivació i l’interès de llegir, sense veure-ho com una pesada obligació.
Considero molt
interessant que el fet de veure les TIC com una nova eina per ampliar les
possibilitats de l’animació cap a la lectura, ja que és un problema corrent a
l’aula. La selecció que ha fet aquesta pàgina web és força bona en quan
recursos i articles. Cada dia hi ha més informació sobre com treballar la
lectura, però no tota és bona.
Investigación: la lectura crítica en
internet: desarrollo de habilidades y metodologías para su práctica. Beatríz
Fainkolc: Universidad Nacional de la Plata, Argentina.
Aquest article ens
fa una visió crítica sobre l’ús de les TIC a l’escola i a la societat en general,
específica sobre la seva funció i el potencial que se’n pot treure.
En la introducció
del tema ens fa una breu explicació de l’impacta que està generant la lectura
ens els ambients electrònics i la necessitat de potenciar aquesta revolució en
el món educatiu.
La societat està
evolucionant a passos de gegant i tots estem apropats a les noves tecnologies,
a la comunicació que aquestes ens ofereixen i per això, l’educació no pot
seguir una altra direcció. És cert que
aquest recurs TIC no pot arribar a tothom, per això com a docents hem de fer
que els nostres alumnes a l’aula puguin gaudir d’aquest recurs.
Actualment, està
entrant un nou paradigma educatiu que vol deixar enrere la pedagogia
tradicional i crear nous receptors crítics amb una capacitat d’expressió i una
estructura en l’aprenentatge profunda. Per aconseguir això, molts mestres sobrevaloren aquest mitjà, ja que es penses que utilitzant les noves
tecnologies ja creen el nou perfil d’alumne que es vol aconseguir, però no és
així. S’ha de tenir present que les TIC per si mateix no garanteixen un
aprenentatge de qualitat, sinó que s’ha de saber com transmetre’l i com
utilitzar el recurs.
L’autora dóna
èmfasis en aquest fet i remarca que utilitzar la lectura és una bona eina per a
crear un tipus de ciutadà crític. En educació, la lectura és molt important,
hem de fer que els nostres alumnes llegeixin, però la lectura que han de fer ja
de ser comprensiva i crítica. Però, remarquen la idea de l’autora, llegir per
Internet no implica una renovació del concepte llegir, que es el que els
docents busquem, sinó que es continua llegint utilitzant la mateixa metodologia
tradicional, però canviant el suport. Per crear una nova visió hem de saber
escollir els recursos que permetin interactuar amb la interfície. Per tant,
s’han de crear diferents tipus de lectura; l’ hipertext és un bon mètode per
utilitzar per llegir a la xarxa, ja que permet seleccionar informació,
interactuar, analitzar-la i generar un nou coneixement.
Mesurem la temperatura quan anem a la piscina. Experiències didàctiques i treballs pràctics.
En aquest article es presenten una sèrie d’activitats realitzades per alumnes de 1r de primària de l’Escola Sant Felip Neri de Barcelona al voltant de la temperatura que hi ha als diferents espais que els infants visiten cada vegada que van a la piscina municipal. Jo m’he centrat en la pràctica de “mesurem la temperatura quan anem a la piscina”. A través d’aquesta experiència els infants han pogut mesurar cada una de les temperatures amb la consola Ecodad, i han relacionat el resultat obtingut amb la roba que porten dins i fora de les instal·lacions.
Abans de començar l’experiment, les mestres els hi van plantejar una sèrie de preguntes:
- Què canvia exactament quan som al carrer, al vestuari o a dins la piscina?
- Podem mesurar d’alguna manera els canvis en el medi?
- Com podem representar aquesta informació?
Per tal de respondre aquestes preguntes els alumnes van utilitzar el sensor de temperatura que incorpora la consola Ecodad. Aquesta activitat va ser el primer contacte que els alumnes van tenir amb una eina TIC, l’Ecodad. L’article explica que aquest material presenta una oportunitat per contribuir a que els alumnes aprenguin ciències a través d’una manera particular de concebre fenòmens del seu entorn: mesurant-los, representant-los i donant-li significat a partir de les seves idees prèvies.
A mesura que avança l’article explica quins passos van seguir i com ho van fer els alumnes per aconseguir els resultats de la mesura.
Aquesta activitat va permetre als alumnes conèixer un nou aparell capaç de mesurar la temperatura. Com explica a l’article, aquesta experiència va suposar una iniciació al treball experimental a través de la mesura amb valors numèrics, que va suposar una gran novetat per a la classe d’aquests alumnes.
Finalment, es valora que les eines TIC, com per exemple el material Ecodad, obren la pota a futures activitats que permetin un major maneig i poden millorar la vida de tots els habitants del planeta. Disposem d'eines i d'instruments que faran avançar la causa de la llibertat i la democràcia, i dels mitjans necessaris per a propagar els coneixements i facilitar la comprensió mútua.
Hola!!!
ResponEliminaSom la Judit i la Natalia, ens han semblat molt interessants aquests articles d'experiència com també la resta d'informació del bloc, creiem que els continguts i aplicacions que heu afegit poden ser molt útils pel nostre futur com a docents!
Us felicitem!